Monday, February 09, 2015

De oanständiga profeterna i Tibet

Utläst 150207: De oanständiga profeterna i Tibet av Arto Paasilinna

Jag har läst Paasilinnas åtta första böcker med glädje men sedan tröttnade jag lite. Han har en egen stil och jag tänker på Jonas Jonasson om jag ska jämföra med någon svensk författare. Det är absurt och galet men kan bli lite för mycket. Den här boken är på under tvåhundra sidor och lättläst men det var för ingående resonemang om komplicerade uppfinningar för att jag skulle tycka att det var kul hela vägen. Men visst, om man vill ha något lättsmält och komiskt kan den passa, och det vill jag ju ibland. Dock hade jag väntat mig en mer dramatisk upplösning, boken slutade liksom utan att det hände något fast det var upplagt för katastrof. Nog för att jag gillar lyckliga slut, men här hade det passat med misär.

Lauri Lonkonen trillar av en båt mitt ute på öppet hav men lyckas ta sig levande ur knipan. Han är tacksam för att ha överlevt men har en annan kris att ta hand om då han inte längre är önskvärd på jobbet. Tillsammans med sin gode vän uppfinnaren Kalle Homanen bestämmer han sig för att tillverka en bönekvarn av ett alldeles nytt revolutionerande slag. De reser till Tibet för att sälja in sin nya uppfinning och råkar ut för stora äventyr på färden. Bönekvarnen visar sig dessutom vara fullständigt opålitlig och väljer själv vad den ska spela upp. Förutom andliga visdomar och böner kan den få för sig att spela upp scener från ett glädjehus...

De oanständiga profeterna i Tibet
http://www.adlibris.com/se/bok/de-oanstandiga-profeterna-i-tibet-9789173376082

No comments: