Thursday, December 04, 2014

I skymningen sjunger koltrasten

Utläst 141204: I skymningen sjunger koltrasten av Linda Olsson

Jag har tyckt väldigt mycket om alla Olssons tidigare böcker och gillar även denna. Det är något särskilt med hennes språk; det är enkelt, poetiskt och fint på något sätt. Det är svårt att förklara men jag vet många som håller med mig. Kanske är en anledning att hon bott på Nya Zeeland i många år, att hon har en speciell känsla för det svenska språket? Dock är det ett par saker som stör mig. Huvudpersonen Elisabeth är inte alldeles trovärdig. Efter att ha gömt sig i sin lägenhet under en längre tid går det väldigt fort för henne att börja lita på ett par personer och framför allt att röra vid dem. Och slutet! Jag är inte alldeles säker på vad som händer men om det är tänkt som jag tror så är det helt åt skogen! Så synd på denna lilla pärla till bok.

Elisabeth har dragit sig undan från världen efter ett enormt svek. Hon sitter i sin lägenhet i Stockholm och går aldrig ut. I samma trappuppgång bor den unge serietecknaren Elias och den gamle änklingen Otto. En dag hamnar ett paket fel, vilket tvingar Elisabeth att ha kontakt med sina grannar. En speciell vänskap tar sin början mellan de tre personerna som är fullständigt olika men har en gemensam kärlek till berättelser i olika former.

I skymningen sjunger koltrasten : en roman
http://www.adlibris.com/se/organisationer/product.aspx?isbn=9173376213

No comments: