Saturday, November 29, 2014

Not that kind of girl

Utläst 141129: Not that kind of girl av Lena Dunham

Min enda invändning mot den här enastående boken är att de valt att ha Not that kind of girl som titel även på den svenska översättningen. Jag vet att det är en låttitel, men den nämns ingenstans i boken så den kunde gott ha fått heta något på svenska. Som bibliotekarie vet jag också att det är stor risk att jag felplacerar engelska titlar bland böcker på engelska. Jag har tyvärr inte sett så många avsnitt av Dunhams populära TV-serie Girls där hon själv spelar huvudperson men de jag sett har jag storgillat. Hon är en 28-åring med ovanligt mycket att säga och det är så intressant och fascinerande att läsa om hennes tankar. Undertiteln är (på svenska, tack för det!): En ung kvinna berättar vad hon "lärt av livet" och dessa citationstecken är välplacerade.

Boken påminner om Caitlin Morans Konsten att vara kvinna men det finns plats för hur många roliga och välformulerande kvinnliga författare som helst som skriver om sina egna liv men på ett sätt som kanske kan lära andra kvinnor (och män också för den delen) något. Dunham är amerikansk och Moran engelsk och de har totalt olika uppväxter så det är mest talangen att skriva roligt om allvarliga saker som jag jämför. Boken är indelad i delarna Kärlek & sex, kropp, vänskap, jobb och Det stora hela. Dunham delar frikostigt med sig av sina tankar om saker som skräcken för att dö, varför hon faller för svin, terapisessioner och tonsillstenar: "Har du någonsin hostat upp en liten vit sten som vid närmare inspektion luktar som de värsta skrymslena i New Yorks avloppssystem?" (Sid.277)

Not That Kind of Girl : En ung kvinna berättar vad hon "lärt av livet"

http://www.adlibris.com/se/bok/not-that-kind-of-girl-en-ung-kvinna-berattar-vad-hon-lart-av-livet-9789113051956


2 comments:

Junitjej said...

Undra om jag skulle gilla boken? Till vilken åldersgrupp vänder sig boken?

Ylva said...

Oj, vad svårt! Jag skulle nog säga från äldre tonår och uppåt.