Wednesday, May 07, 2014

40 - constant reader

Utläst 140506: 40 - constant reader av Linda Skugge

Nu blir det svårt. Hela den här boken handlar om hur jobbigt det är att vara den offentliga personen "Linda Skugge" och den privata Linda har läst igenom sina gamla böcker och krönikor för att förstå varför alla tycker så illa om henne. Och vad tycker jag om henne då? Jag känner ju inte henne, men ja, jag tycker också att hon verkar vara en komplicerad natur. Hon är ett år äldre än jag och fick oerhört mycket plats i pressen på nittiotalet när jag också ville bli journalist. Jag blev irriterad för att hon alltid var så negativ; hon hade drömjobbet och kände musiker och coola människor som Kristian Luuk. Samtidigt ville jag aldrig bli känd så jag kan inte ha varit avundsjuk på att hon fick skriva för Expressen. Nu får jag också veta att hon bokstavligen fick betala för att hänga med kändisar. Ingen ville ligga med henne men alla ville låna pengar. Som de inte betalade tillbaka.

Jag har också varit blyg och smal men ändå ful, ickepopulär och en sådan tjej som man bara pratade med när man ville låna en penna eller fråga vad klockan var. Jag känner igen mig så mycket i att bli ledsen när andra snackar skit om sina pojkvänner och tycka att de skulle hålla käften, för de hade ändå pojkvänner! Det känns konstigt nu när Linda fortfarande ältar hur ful och oälskvärd hon är när hon är gift och har tre barn. Jag är inte avundsjuk, är själv lyckligt gift och frivilligt barnlös, men jag kan tänka mig hur det sticker i ögonen på dem som är ensamma och desperat längtande efter familj.

Sympatiskt med Linda är att hon läser och skriver flera timmar om dagen. Det är ett slags nörderi som jag förstår. Hon berättar att hon tjänat ihop varenda krona själv så man kan inte kalla henne bortskämd. Men det är inte taktiskt att berätta hur mycket man tjänar och vilket parti man röstar på om man inte vill göra folk upprörda. Någonstans skriver Linda att hon inte har några åsikter och ändå retar sig alla på henne. Jag tycker att hon har åsikter om det mesta och att hon kan vara väldigt provocerande, men jag trodde att det var hennes avsikt. Jag tycker också att hon är duktig på att uttrycka sig och önskar henne att må bättre!

40 - Constant reader

http://www.adlibris.com/se/bok/40---constant-reader-9789164204257

2 comments:

klok som en bok said...

Hon verkar vara en speciell figur. Låter som en bok jag skulle reta mig för mycket på:)

Ylva said...

Klok. Ja, då ska du låta bli. Jag retar mig redan på titeln eftersom jag tycker att det är fånigt att använda engelska i svenska titlar.