Monday, April 28, 2014

Bränn biblioteken

Utläst 140427: Bränn biblioteken av Kalle Holmqvist

Först blev jag upprörd när jag fick ett mail från förlaget med frågan om jag ville ha denna som recensionsexemplar. "Är de dumma i huvudet? Ska de fråga en bibliotekarie det?" undrade jag. Sedan förstod jag att det är en satir och blev nyfiken. Jag tycker att den är rolig och smart, dock är ironin ibland skruvad så många varv så att jag inte förstår. Huvudpersonen är osympatisk och psykiskt störd, men jag kan oftast på något sätt ändå förstå att han reagerar som han gör.

Jesper jobbar på en bokhandel i Stockholm och är trött på både det och på chefen. Han är trött på politiken, sig själv och Sverige och egentligen på det mesta. Han är väldigt ensam, men känner lite gemenskap med några vänner som han brukar träffa ibland. De startar en ironisk kampanj mot bibliotek och menar att bibliotekslån är ett hot mot upphovsrätten. Meningen är att folk ska förstå hur dumt det är att förbjuda fildelning men kampanjen växer och blir tagen på allvar. Till slut blir situationen okontrollerbar.


http://www.murbrukforlag.se/default.asp?page=pagebok&ID=60

Tack till Murbruk förlag för recensionsexemplaret! Jag ska inte bränna det.

2 comments:

Anonymous said...

Haha jag trodde du menade allvar när jag läste rubriken.
Mia

Ylva said...

Mia. Haha, nej, jag älskar mitt jobb och bibliotek över huvud taget.