Tuesday, April 02, 2013

Spill

Utläst 130401: Spill av Sigrid Combüchen

Boken vann Augustpriset 2010 vilket ju ger höga förväntningar. Jag tycker mycket om Combüchens språk, men blir besviken på handlingen. Den första delen är bra, men sedan dalar mitt intresse mer och mer. Möjligen kan mitt humör ha påverkat läsningen då jag varit sjuk och grinig, men det här är inte min sorts bok.

Författaren Sigrid Combüchen får ett brev från Hedwig, en av hennes läsare. Hedwig har känt igen sig i ett foto från 30-talets Lund beskrivet i en bok och de börjar brevväxla. Nu är hon en gammal dam som bor på spanska solkusten. Av någon anledning låtsas Combüchen att hon själv bott i det hus som Hedwig bodde i när hon var liten. Boken består dels av brev och dels av författarens efterforskningar. Sigrid anser att Hedwig kastat bort sitt liv men Hedwig intresserar sig mer för nuet.

Spill : en damroman
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113035592

No comments: