Thursday, February 07, 2013

Jakten på svenskheten

Utläst 130206: Jakten på svenskheten av Qaisar Mahmood

Jag hörde Qaisar berätta på bokmässan om den här boken, och hur den blev till, och blev nyfiken. Han blev intervjuad av Dilsa Demirbag-Steen som också är en intressant och begåvad människa. De känner varandra privat och han beskriver i boken om när han körde motorcykel genom Sverige och bland annat hälsade på Dilsas familj i deras sommarstuga på Österlen. En viktig och intresseväckande bok!


Jag såg i inlägget från mässan att jag skrivit att boken heter Vad är en svensk? men jag tror att det är samma bok jag menar.

Qaisar är född i Pakistan och uppväxt i Tensta. Han har kört över 900 mil genom Sverige på sin motorcykel som döttrarna döpt till Lejonblod. På vägen har han jagat och letat efter svenskheten, det äkta svenska. Han har fått många förslag på var man kan hitta det typiskt svenska, men mest lärt sig om vad människor anser är svenskt.
Jakten på svenskheten
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127133478

No comments: