Tuesday, February 05, 2013

Förr eller senare exploderar jag

Utläst 130204: Förr eller senare exploderar jag av John Green

Den här boken har jag varit nyfiken på ända sedan jag läste den första recensionen och nu har den äntligen kommit på svenska. Titeln och framsidan är konstiga, men jag hoppas att den når sin målgrupp ändå. Jag kommer åtminstone att tipsa om den på skolbiblioteket så fort jag får en chans för det är verkligen en av de bästa böckerna jag läst på länge. Och som jag har gråtit. Den är så sorglig och så fin! Det är kul att den vunnit flera stora priser i USA och jag tror att den kommer att bli uppmärksammad i Sverige också. Bokbloggarmaffian är, vad jag har sett, enbart positiv.

Hazel är sexton år och obotligt sjuk i cancer. Hon lever redan på övertid, med hjälp av en medicin som lindrar men inte botar. Egentligen vill hon inte gå till stödgruppen för cancersjuka, men gör det ändå för sina föräldrars skull. Där träffar hon Augustus, en kille som fått ena benet bortopererat men i övrigt verkar ha tillfrisknat. Han tittar på henne och slutar liksom aldrig. Det visar sig att Hazel påminner honom om hans förra flickvän som dött i cancer. Hazel vill inte att han ska bli kär i henne när hon ändå ska dö, men det går inte att styra över känslor. Hon kan inte förbli oberörd av honom heller.

Förr eller senare exploderar jag
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163873664

6 comments:

Lena - Bookheaven said...

Oj har bara sett att många bloggat om den men inte orkar ta mig tiden till att kolla upp vad den handlar om men den verkar vara otroligt bra. Får se om den kanske följer med hem inom en snar framtid.

Ylva said...

Lena. Den är verkligen helt fantastisk och det hände så mycket överraskande saker som jag inte vill avslöja.

Anonymous said...

Oh, den vill jag också läsa! Verkar vara en läsupplevelse utöver det vanliga.

Ylva said...

Bokdjungeln. Ja, jag tycker att du borde gilla den!

Josefin said...

Ja, omslaget tyckte jag var konstigt först, men det kanske är ett lockande ungdomsomslag? Vet ej vad som är inne, verkar vara mycket damer i klänning som vajaer i vinden på YA-böcker :)

Ylva said...

Josefin. Haha, det stämmer med tjejer i vajande klänningar.