Saturday, July 07, 2012

Fantomsmärtor

Utläst 120707: Fantomsmärtor av Barbara Voors

Voors är en av mina absoluta favoritförfattare på grund av sitt vackra språk. Men i den här boken blir det tyvärr inte riktigt trovärdigt; jag har svårt att föreställa mig en femtonåring som uttrycker sig så här:

"Du ska ingenting göra. Vi tre ska bara älska varandra. Ingen kommer till skada. Hör du mig?"


I övrigt är det en mycket bra och tänkvärd bok som jag tycker mycket om förutom det öppna slutet. Att fundera över om man vill ha barn eller inte är något som alla kvinnor (och kanske de flesta män?) gör i något skede av livet. Här finns också en åldersskillnad med som komplicerar det hela. Och fler faktorer som jag inte vill avslöja nu, så valet är allt annat än lätt för bokens Alba.

Alba är drygt 40 år när hon blir gravid med den fjorton år yngre Seth. Hon får tio dagar på sig att fatta beslutet om hon vill behålla barnet. Vems liv är viktigast? Hennes eller hennes ofödda barns? Hennes släktingar och vänner berättar sina historier för att få henne att välja det de tycker är rätt. Alba försöker förstå hur hennes mamma kunde överge henne i tonåren och undrar hur hon själv skulle vara som mamma och om hon över huvud taget skulle klara av föräldraskapet. Samt vad man har för val; när barnet väl är fött kan man inte välja bort det. 

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

Vaffö skulle ålderskillnaden komlicera?
Aldrig när mannen är äldre...

Ylva said...

Hannele. När det handlar om barn så är det större risk att barnet är sjukt om kvinnan är över 40 år. Annars håller jag med dig i princip och tycker det är kul med mina väninnor som har yngre älskare.