Tuesday, October 25, 2011

Sarahs nyckel

Utläst 111025: Sarahs nyckel av Tatiana de Rosnay

Det här är en bok som blivit bästsäljare i många länder och även populär som film. Sådant kan göra mig lite skeptisk eller, tvärtom, ge för höga förväntningar. Jag fick tips om boken av en lärare som lät övertygande men hann tyvärr inte läsa den innan jag såg filmen utan hade hunnit knappt hundra sidor, vilket förvirrade mig lite i läsningen. Jag rekommenderar inte att vara mitt i en bok när man ser filmen! Annars är både boken och filmen mycket bra och gripande. Jag är imponerad av författarens förmåga att skriva snabbläst om ett så tungt ämne och hon väver skickligt ihop tillbakablickar med nutid.

Sarah är en tioårig judisk flicka i Paris 1942. En dag blir familjen bortförd från sitt hem men Sarah gömmer undan sin bror i en garderob som hon låser och lovar att komma tillbaka och hämta honom. De förs till ett läger som Sarah lyckas fly ifrån för att återvända hem till sin lillebror.

I Paris 2002 ska journalisten Julia skriva om 60-årsdagen av den svarta dagen i Frankrikes historia då fransk polis arresterade tusentals judar. När hon letar information råkar hon på Sarahs historia som är sammankopplad med hennes egen familj och hon blir besatt av att få veta hur det gått för Sarah och om hon fortfarande lever.

3 comments:

mimmimarie said...

Den ligger i min hylla och väntar.

Hanneles bokparadis said...

Låter gripande.

Ylva said...

Mimmimarie. Jag tror att du kommer att bli lika berörd som jag. Den fastnade verkligen så att jag går och tänker på den efteråt.

Hannele. Ja, det är skickligt att kunna skriva fiktion om något som hänt på riktigt och få det att verka trovärdigt.