Wednesday, October 05, 2011

Böcker inom och omkring oss

Utläst 111004: Böcker inom och omkring oss av Aidan Chambers

Det här är en dubbelvolym som ser mycket mer lockande ut än den tidigare Böcker inom oss - om boksamtal som jag inte orkat igenom. Nu blev det genast mycket intressantare att läsa den här eftersom Chambers och Katarina Kuick, som är hans översättare, varit här och föreläst om boksamtal. Jag tyckte mycket om Dansa på min grav som kom ut på svenska 1983 och som jag läste som tonåring, eller kanske till och med tidigare, och själve Chambers är en fantastisk människa; så klok men samtidigt så ödmjuk.

Boken handlar om hur man för boksamtal med små barn, men det är mycket som går att använda hos oss på gymnasiet och även i boksamtal för alla åldrar. Jag vågar inte ha boksamtal i klass men har varit med när vi haft bokcirklar för elever och personal och använt det som vi kallar Chambersmodellen.

Boken tar upp vad som behövs för att göra människor till läsare och hur man sedan kan samtala om böckerna. Det går att prata mycket även om böcker som man inte tycker om och man kan till och med ändra uppfattning om en bok om man får diskutera den och höra vad andra tycker och hur de tolkat dem.

2 comments:

klok som en bok said...

Låter intressant, måste nog ha utkik efter denna tror jag.

Ylva said...

Klok. Ja, jag läser nästan bara romaner men då och då slinker det emellan en faktabok. Gärna om böcker :-)