Monday, May 30, 2011

Revolutionary Road

Utläst 110529: Revolutionary Road av Richard Yates

Nämen, det här gick ju dåligt! Mamma tipsade mig om denna och jag har hört positiva saker om filmen och förväntade mig att tycka om boken som har fått klassikerstatus. Men så tyckte jag den var tråkig och blev irriterad på både personer och språk. Det är långa meningar och folk pratar med varandra på ett uppstyltat sätt, som de kanske i och för sig gjorde när boken kom ut 1961 men som inte känns äkta för mig. Det påminner mig om Räddaren i nöden av J.D. Salinger som man ska läsa men som jag också tyckte var tråkig.

Året är 1955 och på Revolutionary Road bor paret Frank och April med sina två barn. De är emot det typiska amerikanska förortslivet som de tyvärr är en del av. April får idén att de ska flytta till Frankrike och starta en ny tillvaro, men det visar sig svårare än de trott att bara lämna allt.

6 comments:

Linnea said...

Åh. Revolutionary Road är en av mina favoritböcker. Så tråkigt att du inte gillade den! Jag tycker inte att den liknar Räddaren i nöden någonstans. Hehe. Räddaren i nöden är en av de tristaste och mest intetsägande böcker jag har tagit mig igenom..

Ylva said...

Linnea. Det var skönt att höra att någon mer än jag inte gillar Räddaren i nöden.

Hanneles bok-paradis said...

filmen var bra, fast lite deppig..

Ylva said...

Hannele. Ja, jag tror att jag skulle kunna gilla filmen.

Anonymous said...

Jag tycker också den var tråkig! Hade förväntat mig mästerverk!

Ylva said...

Anonym. Ja, jag tvingade mig att läsa ut den för att min mamma sa att den var bra.