Monday, May 09, 2011

Det där som nästan kväver dig

Utläst 110505: Det där som nästan kväver dig av Chimamanda Ngozi Adichie

Jag blev alldeles överrumplad av Lila hibiskus för att den var så bra och när jag hörde att Adichie fått sin novellsamling översatt blev jag väldigt sugen att läsa. Dock har jag inte orkat ge mig på hennes En halv gul sol som säkert är fantastisk, men också mycket tjock.

Fascinerande med Adichie är att hon lyckas beskriva människor så att man tycker att man förstår dem oavsett avstånd, kulturer och åsikter. Hon är också ovanligt duktig på att beskriva miljöer så att man kan se dem framför sig. Det här är inte riktigt som noveller brukar vara på svenska utan mer ett slags berättelser eller betraktelser. Boken består av elva historier på drygt 200 sidor och är snabbläst men inte lättglömd.

4 comments:

Emmas Bokhylla said...

Ah, den vill jag valdigt garna lasa, later oerhort bra! Och gripande!

Ylva said...

Emma. Ja, du borde gilla den! Den är så fin!

mimmimarie said...

Jag snurrar runt lite på din blogg idag och upptäcker ett par gemensamma favvisar, den här inte minst.

Ylva said...

Mimmimarie. Ja, du och jag verkar ha lite samma smak; inte deckare, fantasy eller tjocka böcker. Har fortfarande inte orkat ge mig på En halv gul sol.