Monday, January 24, 2011

Människor det varit synd om

Utläst 110122: Människor det varit synd om av Kalle Lind

Det här är en helt vansinnig och underhållande bok om kända människor som det varit synd om på olika sätt. En gammal kompis tipsade mig om den och uppföljaren Människor som gått till överdrift som jag också måste läsa. Lind har även en blogg: http://kulturarbete.blogspot.com/

I boken finns anekdoter om kändisbarn -som Jack Vreeswijk som fick en sång på sin nioårsdag fast han troligen önskade sig något annat, kulturpersonligheter -som Karin Larsson som inredde hela Sundborn och sedan tog Carl äran, religiösa personer -som Carola som fick ett enormt körkort i direktsändning, historiska gubbar -som Andrée som misslyckades med sin luftballongfärd och många andra. Det var länge sedan jag läste något så roligt!

6 comments:

Mats said...

Du har väl inte missat att Kalle Lind bloggat om en bekant till oss också: http://kulturarbete.blogspot.com/2009/02/nagra-ohyggligt-gamla-progressiva.html

Hanneles bok-paradis said...

haha, låter som en kul bok

Ylva said...

Mats. Ja, det är helt fantastiskt!

Hannele. Om man gillar skadeglädje och onödigt vetande så. Och det gör man ju.

Anonymous said...

den är jag sugen på att läsa... fast mest grämer jag mig över att jag inte slog till på hans bok om proggiga barnböcker på bokmässan

Ylva said...

Maria. Ja, proggbarnboken verkar också kul!

Boktokig Eva Boström said...

Där tyckte vi verkligen olika. Men det är ju bra att man gör det ibland! Inte minst för författarens skull!