Wednesday, February 10, 2010

Tårtgeneralen

Utläst 100209: Tårtgeneralen av Filip Hammar och Fredrik Wikingsson

Jag har tyckt om det mesta jag sett med Filip och Fredrik men har förstått att de blivit lite för stora för sitt eget bästa. Eftersom jag inte har så många TV-kanaler har jag alltså inte sett vad de åstadkommit de senaste åren. Men alla deras böcker har jag läst och dem gillar jag. Filip själv är från Köping och staden har blivit känd genom hans syster Linda och programmet I en annan del av Köping. Jag tror att man kan kalla det här för dokumentärroman. Roligast är intervjuerna med den verklige Hasse P.

Att Köping är en trist stad är det många som håller med om, men att den skulle vara Sveriges tråkigaste, som Jan Guillou utnämnde den till 1984 är en smula orättvist. Särskilt köpingsborna själva tyckte det och den nyinflyttade Hasse P beslutade sig för att ändra på detta rykte. Hasse P är en uppfriskande galenpanna och har många mer eller mindre bra idéer. En av dem var att tillverka världens längsta smörgåstårta för att komma i Guinness rekordbok - och naturligtvis sätta Köping på kartan.

2 comments:

klok som en bok said...

Jag har hört att Eslöv är Sveriges tråkigaste stad:-)

Ylva said...

Ett tag var Ljungby också med i täten av tråkstäder och det finns nog många kandidater...