Tuesday, February 23, 2010

Den perfekte vännen

Utläst 100222: Den perfekte vännen av Jonas Karlsson

Både Ramqvist, vars Flickvännen jag nyss läst, och Karlsson ska vara med på tidningen VI:s litteraturkryssning som jag ska åka på i mitten av mars så det är särskilt kul för mig att läsa dem just nu. Jonas Karlsson är en erkänd skådespelare och när han gav ut sin första novellsamling tänkte jag sådär som man gör när det handlar om kändisar som skriver böcker; jaha, han blir utgiven bara för att han redan är ett namn. Men jag hade fel. Killen kan ju skriva och att han är skådespelare gör att han är ovanligt bra på att känna in situationer och känslor och beskriva dem trovärdigt. Jag är normalt sett inte särskilt förtjust i novellformen, men Karlsson behärskar stilen och får till de så viktiga slutknorrarna. Jag tycker om!

I Karlssons andra novellsamling ryms nio noveller varav en är en hel liten roman på drygt hundra sidor. Det anser jag också vara den bästa historien. Gemensamt för novellerna är att de ofta handlar om lite skruvade personligheter, trots att de verkar normala på ytan.

No comments: