Monday, January 18, 2010

Presidentens hustru

Utläst 100117: Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld

Jag kan inte låta bli att tycka att Sittenfeld fortfarande är en ung författare, två år yngre än mig, även fast det kanske inte är en skräll att skriva böcker när man är över trettio. Hur som helst är hon alltid väldigt välformulerad och jag gav mig ivrigt på hennes Presidentens hustru på nästan 600 sidor trots att jag inte så ofta läser tjocka böcker. Jag brukar inte läsa om politik heller, men det här är så mycket mer och handlar mer om relationer som jag är desto mer intresserad av.

Alice Lindgren gifter sig med USA:s blivande president Charlie Blackwell fast de inte står på samma sida politiskt. Jag vet inte hur mycket som stämmer överens med den verkliga Laura Bush, men det spelar ju heller ingen roll när det är en roman. Det känns väldigt äkta och trovärdigt även om ingen kan veta hur presidenthustrun egentligen upplever saker. Det är få som kan skriva sådana inlevelsefulla personporträtt som Sittenfeld.

No comments: