Wednesday, October 31, 2007

Historien om IKEA

Utläst 071030: Historien om IKEA. Ingvar Kamprad berättar för Bertil Torekull.

Det tog tid för mig att läsa den här boken. Jag lånade den i början av juni... Det är en sådan bok som jag inte kan sträckläsa för att den är alldeles för tung för det, inte sidmässigt utan faktaspäckat. Samtidigt är det fascinerande att komma Ingvar så nära som man gör här. Det är bitarna om privatlivet som jag tycker är mest intressanta. Han är ju en sjuhelvetes häftig gubbe! Jag blir förvånad över hur ödmjuk och osäker han ändå är. Han kommer hela tiden tillbaka till att det han är bra på är att omge sig med duktiga människor som kan styra rätt när han är på väg åt fel håll. Ändå finns det väl knappast något liknande företag i Sverige som är så intimt förknippat med en enda person? Imponerande!

No comments: