Monday, October 01, 2007

Demo

Utläst 070930: Demo av Olivia Bergdahl

Åh, underbara Olivia, min lilla 18-åriga idol! Jag läste på hennes hemsida att debuten skulle komma ut den 27 september, lagom till bokmmässan. Letade upp montern där och köpte boken. Jag var inte säker på att jag skulle hinna, eller våga, komma dit den tid hon skulle signera så jag gick dit tidigare. När jag pratat med Alexandra Pascalidou, Marie Hermanson och Per Gessle bestämde jag att jag måste prata med Olivia också. Hon signerade min redan köpta bok "med tack för publikstödet i Ljungby" där jag såg henne två gånger på Berättarfestivalen.

Olivia har själv sagt i en intervju att det är svårt att bli utgiven och förklarat att det hjälpt henne att hon sommarjobbat på Carlsson bokförlag i tre år och blivit svensk mästare i poetry slam. Hon har skrivit väldigt länge, men hon säger att det finns så många duktiga skribenter och att det är väldigt få som faktiskt blir publicerade.

Jag tycker hennes poesi är fantastisk. Kanske hade jag inte tyckt det om jag inte hade hört henne läsa sina dikter för det var så väldigt speciellt. Nu kan jag höra hennes röst bakom varje ord. Jag älskar hennes sätt att använda och vrida på olika uttryck, att rimma, ibland banalt som hjärta-smärta men ofta oväntat som galopp-blodomlopp.

No comments: