Tuesday, December 31, 2019

Decenniets bästa böcker

Jag hade inte tänkt göra någon decennielista av något slag eftersom det är helt omöjligt, men kom på att jag ändå kan lista tio viktiga böcker från det senaste decenniet. Det är alltså inte säkert att de är skrivna det året utan det var då jag läste dem. Här kommer tio böcker som gjort stort intryck och stannat kvar hos mig!

2010: Tjuvarnas stad av David Benioff

2011: Dödssynden av Harper Lee

Dödssynden

2012: Och i Wienerwald står träden kvar av Elisabeth Åsbrink

Och i Wienerwald står träden kvar

2013: En man som heter Ove av Fredrik Backman

En man som heter Ove

2014: Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson

Jag heter inte Miriam

2015: Krigsdagböcker 1939-1945 av Astrid Lindgren

Krigsdagböcker 1939-1945

2016: Innan floden tar oss av Helena Thorfinn

Innan floden tar oss

2017: Fattigfällan av Charlotta von Zweigbergk

Fattigfällan

2018: Gick obemärkt förbi av Ingrid Hedström

Gick obemärkt förbi

2019: Allt jag fått lära mig av Tara Westover

Allt jag fått lära mig

No comments: