Thursday, December 19, 2019

Skärmhjärnan

Utläst 191217: Skärmhjärnan av Anders Hansen

Boken har den krångliga undertiteln Hur en hjärna i osynk med sin tid kan göra oss stressade, deprimerade och ångestfyllda. Dock är det en lättläst och bra text som är enkel att förstå och ta till sig, och många utav råden har jag redan lyssnat på i hans sommarprat och jag försöker verkligen att följa dem. Jag var nyligen på en föreläsning med Hansen och fick ännu mer tips om vikten av att lägga undan mobilen och framför allt hur viktigt det är att röra på sig för att hålla hjärnan igång.

Hansen är läkare och psykiatriker och arbetar på Sophiahemmet i Stockholm. Han är lika gammal som jag, 45, (och jag tycker fortfarande att det är fascinerande med så unga framstående människor, men ser mig ofta omsprungen karriärmässigt av 25-åringar...) och gör ett otroligt viktigt och utåtriktat arbete för att få människor att inse att vi måste bromsa vad det gäller skärmanvändning.

Hjärnan ser likadan ut som den gjorde för 10 000 år sedan och evolutionen går långsamt. Vi är inte anpassade för att sitta stilla i en aldrig sinande ström av information och intryck. De senaste åren har psykisk ohälsa som depressioner, ångest och sömnproblem ökat enormt, särskilt bland unga människor och det sammanfaller med den tid vi har haft internet i telefonen. Förutom att vi kan bli deprimerade av att alltid jämföra oss med andra och se att det finns de som har det bättre tappar vi koncentrationsförmågan bara vi har en mobil med oss, vi behöver inte ens ta upp den för att störas av möjligheten att det KAN ha kommit in nya likes, SMS, nyheter på Facebook och annat. Vi tror att vi kan multitaska men det vi gör är att snabbt flytta fokus mellan olika saker och det tar längre tid att utföra en uppgift om mobilen distraherar en.

Skärmhjärnan : hur en hjärna i osynk med sin tid kan göra oss stressade, deprimerade och ångestfyllda
https://www.adlibris.com/se/bok/skarmhjarnan-hur-en-hjarna-i-osynk-med-sin-tid-kan-gora-oss-stressade-deprimerade-och-angestfyllda-9789174247961

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

suck, säger jag... för mycket läsning var också farligt för typ hundra år sen... min faster fick inte ens trötta ut sig med handarbete - när hon var deppig efter en kärlekshistoria... bara stirra på väggen kan inte heller vara bra. Har man undersökt piloters hjärna.

Ylva said...

Han tar faktiskt upp det också; att en del av oron kan vara av samma typ som när han var liten och det var videovåld. Men denna oro tycker jag att man ska ta på allvar och han förklarar så bra att hjärnan inte är utvecklad för detta uppkopplade liv.