Monday, January 16, 2017

Anna, Hanna och Johanna

Utläst 170116: Anna, Hanna och Johanna av Marianne Fredriksson, återberättad av Malin Lindroth som lättläst


Jag har tyckt mycket om nästan allt av Marianne Fredriksson och tror att jag läste den här när den var ny 1994. Nu har jag läst den bearbetade versionen för att ha ett boksamtal med en grupp SFI-elever. Det ska bli intressant att se vad de tycker. Det är en fin skildring av tre generationer kvinnor och man får lära sig mycket om svenskt vardagsliv och historia. Jag känner igen mycket från hur det var när min mormor var liten och tycker mest om delen om Hanna som är den äldsta.






Hanna levde mellan 1871 och 1964. Hon fick börja arbeta som piga redan som tolvåring. Det var svåra förhållanden och ett tungt liv men blev bättre när hon träffade en äldre man och de köpte en kvarn. De fick dottern Johanna som blev pappas flicka och till och med fick samma namn som hans döda dotter från ett tidigare äktenskap. Johannas dotter fick heta Anna. Hon har sparat gamla brev och anteckningar och vill skriva en bok om sin mamma och mormor.




Anna, Hanna och Johanna / Lättläst
http://www.adlibris.com/se/bok/anna-hanna-och-johanna-lattlast-9789170531149

3 comments:

Hanneles bokparadis said...

borde läsa mer av Fredriksson

Ylva said...

Jag rekommenderar denna i original. Men bra att de gör dem i lättläst för dem som behöver.

Hanneles bokparadis said...

lättläst - eller kunna lyssna är toppen.