Friday, October 02, 2015

Blod rödare än rött

Utläst 151001: Blod rödare än rött av Arkan Asaad

Det här gick inte så bra. Jag hade höga förväntningar på denna fortsättning eftersom jag var fascinerad av debuten Stjärnlösa nätter, men den här berör mig inte alls på samma sätt. Jag vet inte varför, historien är nog så gripande. Kanske är det något med språket som känns distanserande? Kanske är det att jag inte orkar ta in allt det förskräckliga som händer, men det borde ju inte göra mig uttråkad. Jag hoppas att jag ska tycka bättre om Asaads nästa bok.

Amar är född i Irak men växte upp i Sverige. När han var arton år blev han bortgift med en kusin och för att komma ur äktenskapet tvingades han bryta med hela sin släkt. Många år senare grubblade han fortfarande över hur allting kunnat hända. Han söker upp sin pappa och får honom att berätta om sin uppväxt, livet i Irak och varför han blivit som han blivit. Det här är fadern Casims berättelse.

Blod rödare än rött : en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning

http://www.adlibris.com/se/bok/blod-rodare-an-rott-en-berattelse-om-mod-smarta-och-vagen-till-forsoning-9789113067346

No comments: