Monday, March 02, 2015

Jag ger dig solen

Utläst 150228: Jag ger dig solen av Jandy Nelson

Jag tyckte väldigt mycket om Himlen börjar här som är Nelsons första bok och denna är ännu bättre! Det är en ungdomsbok med otroligt mycket känslor. Jag kommer att ha svårt att släppa personerna i den här romanen för att de är så fascinerande även fast jag absolut inte tycker om alla. Ibland är det svårt att hänga med när det hoppar mellan att tvillingarna är 13 och när de är 16 år, men det är hela tiden spännande och jag läste och läste för att få veta hur allt hänger ihop.

Noah och Jude är tvillingar och fruktansvärt olika. Från början är de bästa vänner och kan läsa varandras tankar trots att Noah bara går omkring och målar och Jude surfar med de populära surfarkillarna. Alla vill vara vän med Jude medan Noah inte har några vänner förrän Brian dyker upp. Noah målar bilder av Brian i smyg. Men så händer det något fruktansvärt och tvillingarna slutar prata med varandra. Tre år senare förändras livet igen. Noah har slutat måla och Jude har slutat surfa. Jude vill att de ska bli sams igen och försöker på alla sätt komma Noah nära som förut. Hon träffar en galen skulptör och en fantastisk kille med världens snedaste leende.

Jag ger dig solen
http://www.adlibris.com/se/bok/jag-ger-dig-solen-9789186634575

2 comments:

Anonymous said...

Älskade den här boken. Det är på riktigt en av de finaste böcker jag någonsin läst tror jag. :-)

Ylva said...

Bokhuset Visst är den underbar! Jag fastnade verkligen i historien.