Monday, February 25, 2013

Sorg og camping

Utläst 130224: Sorg og camping av Lone Hörslev

Jag fick låna boken av min danska väninna. Det är kul att läsa på danska för det är så mycket lättare att förstå skriven danska än talad. Lone är lika gammal som jag, född 1974, och skriver på ett modernt språk som är lätt att förstå så denna kan jag rekommendera även till dem som inte är vana att läsa på danska. Jag tyckte att den var bra för att den beskriver vardagliga människor på ett intressant sätt.

Det är november 1985 och på en enda dag får vi lära känna fem personer: Marianne och Jörgen som driver en affär, Jannie som hjälper till i butiken, Jörgens lillebror Thomas som skriver på en roman och hans insländska fru Gunnhildur. Plötsligt försvinner Gunnhildur. Marianne säger att de måste efterlysa henne men Thomas vill vänta för han tror att hon snart ska komma tillbaka. Först efter tre dygn låter han polisen efterlysa henne.

Läs mer om boken här:

Sorg og camping
http://www.adlibris.com/dk/product.aspx?isbn=8792523226

No comments: