Tuesday, May 10, 2011

Cirkeln

Utläst 110509: Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

Det här är första delen i en planerad trilogi som blivit mycket omtalad innan den ens kommit ut. Av Strandberg har jag tidigare läst Jaktsäsong och Bekantas bekanta, men nu har han givit sig på att skriva en ungdomsbok. Hans medförfattare har jag inte hört talas om innan men hon är manusförfattare. Jag kan stå ut med lite (mycket) häxeri och magi när det är i en ungdomsbok och så här välgjort och nutida. Boken påminner mig mycket om Djävulens märke av Magnus Nordin som också skriver spännande om tonåringar och häxor.

Engelsfors är en liten stad där inte mycket händer. Förrän en kille tar livet av sig på en av skolans toaletter. Det är några som misstänker att det inte är självmord utan att han blivit mördad. Sex tjejer som inte känner varandra sedan tidigare blir en natt på ett mystiskt sätt förda till den nedlagda folkparken. De får veta att de måste samarbeta för att överleva men de vet inte vad de ska kämpa emot.

2 comments:

Vicky said...

Jag har lånat den nu, får se om det blir tid att läsa i helgen :)

Ylva said...

Vicky. Lycka till! Jag tror du ska gilla!