Monday, February 08, 2010

Dubbelfel

Utläst 100208: Dubbelfel av Lionel Shriver

Shriver har skrivit en av de bästa böcker jag läst; Vi måste prata om Kevin, och jag måste vänja mig vid att sådana fantastiska böcker inte skrivs så ofta. De två andra böcker av henne som finns på svenska är av någon anledning väldigt koncentrerade på sport. I Dagen efter spelar en av huvudpersonerna snooker och i Dubbelfel spelas det tennis. Relationerna är intressanta, men är man som jag totalt ointresserad av sport blir det för mycket. Böckerna är mycket bra för Shriver är enastående på att beskriva människors känslor och relationer, men jag skulle önska något annat kringtema än idrott.

Willy Novinsky lever för tennis och tills hon träffar Eric Oberdorf finns det inget annat som betyder något i hennes liv. Han spelar också tennis och så länge han ligger lägre rankad än henne är förhållandet bra. Men Eric, som inte började med tennis förrän han var arton och blir duktig på allt han företar sig, närmar sig Willys ranking med stormsteg och hon har svårt att glädjas åt hans framgångar.

No comments: