Wednesday, November 05, 2008

I en annan del av Bromma

Utläst 081104: I en annan del av Bromma av Martina Haag

Jag brukar tycka om Martina Haag, både hennes krönikor och den första romanen Underbar och älskad av alla är väldigt roliga, även om krönikesamlingarna kanske blev lite enahanda att läsa i ett svep, så som det ofta är med den sortens samlingar. Jag hade ganska stora förhoppningar om att fortsättningen på Underbar... skulle vara lika rolig, men den är inte det. Att boken fått ljumma recensioner har jag struntat i och tänkt att det inte är så lätt att följa upp en storsuccé. Till en början tyckte jag också att den här boken var lika kul som den första men efter ett tag lade den sig på en inte alls lika hög nivå, om man nu ska tala om nivåer vad gäller lättviktslitteratur, och det tycker jag att man ska för jag ser inte chicklitt som en sämre sorts böcker. Tyvärr har den här boken en tunn handling och på slutet blir den rent kalkon med någon sorts skräckinslag som inte alls passar in. Synd.

Bella har gift sig med TV-stjärnan Matte och de har två söner. Efter att hon fått sparken från Dramaten har hon jobbat i TV4:s reception. Hon börjar känna sig less på sitt liv och vill något mer. När hon missar sitt flyg som skulle ha inneburit tre veckor ensam på semester i Bulgarien börjar hon fundera på vad som är viktigt. Hon åker hem till huset men talar inte om det för familjen. Hon blir misstänksam när det kommer snuskiga vykort till Matte. Har han träffat någon annan?

No comments: