Sunday, July 20, 2008

Gravidchock!

Utläst 080720: Gravidchock! Reporter erkänner av Belinda Olsson

Belinda är nog mest känd som en av redaktörerna för omdebatterade Fittstim, boken som fick Jan Guillou att gå i taket för att han citerades utan sitt medgivande. Det här är hennes debutroman som är tänkt att bli den första av tre om journalisten Agata Hansson på Aftontidningen. Eftersom Belinda själv arbetar på Aftonbladet har hon bra insyn i tidningsvärlden. Det intresserar mig mera än själva historien om hur man ska kombinera barn och karriär. Jag tror inte att jag tänker uppskatta kommande delar, när barnet väl är fött, lika mycket men hon skriver roligt så jag ska nog ändå läsa dem.

Agata älskar sitt jobb som reporter mer än allt annat och hennes kille Teo klagar på att det går före honom och även kommer att gå före barnet som de plötsligt väntar. Agata vill verkligen inte ha barn, inte just nu, men när hon märker hur lycklig Teo blir när hon blir gravid börjar hon tänka om. Men hon söker tjänsten som nyhetschef, trots att hon vet att hon är gravid. Hela boken handlar om hur hon sakta vänjer sig vid tanken på att bli mamma, men ännu mer om jobbet där hon hamnar i ett spännande kidnappningsdrama. Roligt, spännande och träffande både vad det gäller livet som reporter och som blivande mamma (så vitt jag kan bedöma det...).

No comments: