Sunday, July 06, 2008

Ur vulkanens mun

Utläst 080705: Ur vulkanens mun av Helena von Zweigbergk

Jag har inte läst något av Zweigbergk förut (och kände inte ens igen henne när brorsan uppmärksammade mig på att vi mötte henne på Djurgården eftersom han vet att jag brukar kändisspana i Stockholm). Nu vill jag läsa mer för det här är den sortens relationsdrama som intresserar mig. Visserligen blir man illa berörd över hur hemskt personerna har det, men det som berör är bra. Jag vill inte erkänna hur mycket jag känner igen mig själv i jagfiguren Anna. Jag borde inte ha så mycket gemensamt med en mamma i 40-årsåldern, men det att känna sig otillräcklig, att inte nå fram till sin partner och att vara less på sig själv kan kännas igen i andra livssituationer.

Anna och Mats och deras barn Sebbe och Molly åker en vecka till Sicilien. Inte för att de egentligen har råd, men något måste göras för att försöka rädda äktenskapet. Efter att ha varit gifta i tolv år känner de varandra utan och innan, varje centimeter av varandras kroppar och varje gest. Det räcker inte för att kunna tala med varandra och förstå. De är inte nöjda med vare sig sig själva eller varandra men hur ska de kunna vara annorlunda?

No comments: