Tuesday, December 05, 2023

Om tjocka böcker och tunna

 Utläst 231204: Om tjocka böcker och tunna av Britt Isaksson

Den här boken gallrade vi på skolbiblioteket för den är inte aktuell längre, eftersom den kom 2001 och läsvärlden har förändrats mycket i och med smarttelefonerna. Dock är det rolig läsning för mig som fortfarande läser böcker på papper och försöker få ungdomarna att göra det samma. Det första kapitlet heter Tid att läsa och det är ju här det har förändrats mest. Jag försöker verkligen lägga undan mobilen i ett annat rum när jag vill läsa en bok, men jag kan inte längre koncentrera mig flera timmar i streck som i slutet av 90-talet när jag pluggade litteraturvetenskap och låg och läste hela dagarna. 

Därefter kommer kapitel som Våga välja vilt, Böcker och bibliotek, Läsa högt och Läsa tillsammans. Mest intressant för oss som jobbar med böcker och andra boknördar och jag tycker att det är en trevlig bok trots att den är inaktuell. Författaren levde 1933-2011, var bibliotekarie, översättare och kulturskribent och gift med museimannen ( -Vad är det för ett ord?) Olov Isaksson enligt Wikipedia. 


Om tjocka böcker och tunna - Britt Isaksson - Häftad (9789172211322) | Bokus

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

tror jag har denna....

Ylva said...

Hannele. Den har du kanske läst och jag tror att den passar dig.