Sunday, July 09, 2023

Leo

 Utläst 230706: Leo av Ulla-Lena Lundberg

Jag fortsätter med de böcker av Lundberg jag får av mamma. Denna kom ut 1989 och kan vara lite svår att få tag i, men nu vill jag läsa hela sjöfartstrilogin så jag får nog fjärrlåna dem om de inte finns här i stan. Detta är alltså del ett i en serie om hennes egen släkt som hon även skrivit om i de spännande böcker jag redan läst. Historiska romaner med verklighetsbakgrund är en genre jag tycker mycket om, och Lundberg beskriver människor skickligt. 

Boken börjar med Erik Petter som bara är fjorton år när han ärver föräldragården som är skuldsatt. Han ber fordringsägarna om uppskov och tänker sig att betala med det han kan tjäna på gården och segling. På Åland var det vanligt med bönder som seglade för att livnära sig i slutet av 1800-talet. Det var ett tufft liv, både för männen som var ute på havet stora delar av året och kvinnorna som var kvar och fick ta hand om hemmen. Många ägde andelar i de stora segelbåtar som byggdes.


https://www.bokus.com/bok/9789515253651/leo/

No comments: