Thursday, September 09, 2021

Je m´appelle Agneta

 Utläst 210908: Je m´appelle Agneta av Emma Hamberg

Jag tycker om Hambergs krönikor och ungdomsböcker men hade tröttnat lite på vuxenböckerna som ofta är för otroliga och tokroliga, men blev nyfiken på denna då jag hört flera bekanta som gillar den. Den ÄR för otrolig och tokrolig, men ändå charmig och oväntad så jag tycker att det är roligt att läsa om Agnetas nya liv. En sak som stör mig är dock alla franska ord, som man inte behöver fatta, men som jag ändå vill veta vad de betyder, men inte tillräckligt mycket för att googla... Det här är en bok att bli glad av och kanske att vilja bryta upp och börja ett nytt liv i Frankrike. 


Agneta är en grå kvinna med två vuxna barn och en präktig man, ett trist jobb på trafikkontoret och ett liv som bara rullar på. När hon är ensam hemma tittar hon på dåliga (enligt hennes man) TV-serier och dricker vin i smyg. Hon har en trygghet, men känner sig inte nöjd med hur livet har blivit. En dag ser hon en mystisk annons i en tidning om en äldre pojke i Frankrike som behöver hjälp. Kort därefter befinner hon sig i en liten by i Provence och kastas in i en helt ny spännande situation. Inget blir som hon trott, men det behöver inte vara dåligt. 



Je m'appelle Agneta - Emma Hamberg - inbunden (9789164206725) | Adlibris Bokhandel

No comments: