Wednesday, October 07, 2020

Inte som du

Utläst 201006: Inte som du av Johanna Schreiber och Ida Ömalm Ronvall

Denna ungdomsroman kom ut 2019 och känns väldigt modern. Vi har köpt den i klassuppsättning på skolbiblioteket och min kollega har ett projekt i en klass där de diskuterar boken. Det skulle jag känna mig obekväm med då det är mycket sex och fula ord, men det kanske mest är jag som är äldre än målgruppen som reagerar på det. Ibland känns det överdrivet med att killarna har det sämre än tjejerna på precis alla sätt, men det är ett intressant tankeexperiment. Jag minns när jag praktiserade på Södra Dalarnes Tidning på nittiotalet och skrev om att det skulle byggas ett nytt ridhus. Då diskuterades det att man sällan satsar på en typisk tjejsport utan mest på killarnas hockey och det är lite samma sak som i denna bok där tjejernas synkrolag får mycket mer plats än killhockeyn. Jag hade aldrig hört ordet synkro innan, men det är isdans i lag. 

Ester är den snyggaste och mest populära tjejen på hela skolan, hennes mamma var konståkare och Ester är lagkapten i konståkningslaget. Hon får alla killar hon vill ha, men är likgiltig inför dem och utnyttjar  dem som leksaker. Vincent är en vanlig kille som går första året på gymnasiet och spelar hockey. På en fest blir han indragen på ett rum av Esters bästa kompis Amanda och hon lurar honom att skicka en nakenbild som sedan sprids över skolan. 

Inte som du

https://www.adlibris.com/se/bok/inte-som-du-9789132211058

3 comments:

Hanneles bokparadis said...

populärast var jag inte men försökte bli konståkare

Ylva said...

Hannele. Konståkning ser så svårt och vackert ut!

Hanneles bokparadis said...

(vi bodde bredvid en ishall, jag var inte med utan försökte härma de andra utanför staketet, varje kväll’