Friday, January 18, 2019

Du och jag

Utläst 190117: Du och jag av Niccolò Ammaniti


Jag tyckte om hans bok Jag är inte rädd och gillar även denna. Italienaren Ammaniti är född i Rom och har skrivit flera romaner varav några har filmats. Du och jag handlar om en missförstådd fjortonårig kille som mest vill vara ifred. Den är både rolig och sorglig och ger en bra beskrivning av en uppväxt som är konstig men inte otrolig.


Lorenzo vill mest vara för sig själv, men samtidigt vill han att hans mamma ska bli lycklig så han låtsas att han har kompisar som han umgås med. När han hör några klasskompisar prata om att de ska göra en skidresa till alperna får han idén att han ska säga att han följer med dem. Han bosätter sig i familjens källare dit han tagit ned mat, dataspel och böcker som ska räcka i en vecka. Plötsligt dyker hans halvsyster Olivia upp och stör. Det har han inte alls räknat med när han ska ha en lugn och skön vecka alldeles för sig själv.


Du och jag
https://www.adlibris.com/se/bok/du-och-jag-9789198122565

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

trevligt tips

Ylva said...

Kul att läsa italienska författare.