Wednesday, July 11, 2018

Gick obemärkt förbi

Utläst 180711: Gick obemärkt förbi av Ingrid Hedström

Hedström är kanske mest känd för sina deckare om Villette i Belgien. (Jag läser inte deckare så ofta och har inte läst något av henne tidigare.) Hon har varit utrikesjournalist och krönikör på Dagens Nyheter och är utbildad psykolog. När hon skrev romanen Bortfall och uppföljaren Måltavla som berör en sinnesslöanstalt ville hon veta mera om denna nedtystade del av svensk historia. Hon har gjort grundlig research inför denna roman där personerna är påhittade men grunden smärtsamt sann. Det är välskrivet och gripande och de små barnens grymma öden kommer att följa mig länge! Eftersom jag kommer från Hedemora där sinnesslöanstalten Haggården låg kommer historien mig nära och jag är förundrad över att jag faktiskt inte har hört något om vanvården där. Hemmet för utvecklingsstörda (Haggårdare kallade vi dem) fanns kvar ända in på åttiotalet och då hade de boende det bra där, så vitt jag vet, men på trettiotalet skickades barn dit och dog!

Gösta Lidelius är präst i trettiotalets Sverige, i en tid med rashygieniskt tänkande där man anser att det inte gör något att sinnesslöa människor dör, att det kanske är det bästa för att få rent och friskt blod i landet. Gösta har själv en hemlighet som skulle göra honom till en av samhällets utstötta om den kom fram. Helga Rödin i Orsa är föreståndare på en av anstalterna som tar emot de sinnesslöa barnen. Hon kämpar för att de ska få drägliga förhållanden, men blir motarbetad och det bestäms att barnen ska skickas till Haggården i Hedemora, en stor anstalt med smuts och smittor. Många barn dör där efter kort tid. Ofta kommer de från fattiga förhållanden och ingen lyssnar på deras förtvivlade släktingar.

Gick obemärkt förbi
https://www.adlibris.com/se/bok/gick-obemarkt-forbi-9789150119480


No comments: