Wednesday, June 20, 2018

Glasfåglarna

Utläst 180620: Glasfåglarna av Elsie Johansson, återberättad som lättläst av Agneta Klingspor

Jag älskade Nancytrilogin, som börjar med Glasfåglarna från 1996. Nu har jag läst den i lättläst från 2007, 128 sidor med korta meningar och stycken. Det här är en av de bästa böckerna jag vet om man vill lära sig svensk historia, och jag har även fått min danska väninna att beundra Elsie och hennes språk. Av nödvändighet försvinner det mycket i en sådan här förkortad historia, men jag tycker att det är bra gjort. Det här passar för våra SFI-elever och andra vuxna som vill läsa böcker som är enkla men inte för barnsliga. Det är gripande och sorgligt och fint beskrivet hur den fattiga familjen Pettersson hade det på 1930-talet.

Nancy märker att mamma vill dölja något hemligt under trappan. Hon kan inte låta bli att titta efter och hittar en väska som hennes syster Dora lämnat, med vad som verkar vara stöldgods. Nancy är tretton år och beundrar storasyster något oerhört. Dora har flyttat med sin pojkvän Charlie till Stockholm och det verkar vara något skumt med denne Charlie, men Nancy törs inte tala om för mamma att hon snokat reda på väskan. Betty, hennes andra syster, tycker hon inte alls lika mycket om och ofta är Betty elak mot henne. Hon tycker mycket om sin mamma också, men ändå kan hon inte prata med henne om allt. Första gången hon får mens tror hon att hon ska dö för ingen har berättat för henne varför det plötsligt rinner blod nedför benet.

Glasfåglarna / Lättläst
https://www.adlibris.com/se/bok/glasfaglarna-lattlast-9789170531378 

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

Elsie Johanssons trilogi är fin, svensk kvinnohistoria.

Ylva said...

Verkligen väldigt bra beskrivet och fin serie!