Monday, April 24, 2017

Jag vet allt det här

Utläst 170422: Jag vet allt det här av Annika Paldanius


Detta kallas för en internmedicinroman och det tycker jag egentligen låter jättetråkigt för jag är inte alls intresserad av sjukhus och läkare, som en del som snöar in på TV-serier i sjukhusmiljö (men jag älskar Doktor House). Men den är framför allt en skildring av några ungdomar på väg in i vuxenlivet, som studerar till läkare. Varje kapitel börjar med "Jag vet" på ett smart sätt. Det här är en mycket välskriven debut av en läkare som gått Biskop Arnös författarskola.


Hanna går på läkarlinjen och vet en massa saker. Hon har lätt för att lära sig, lätt för att komma ihåg. Hon och hennes nära vänner Anna och Filippa är unga och vackra. Men så blir Filippa deprimerad och mot det hjälper inte vännernas läkarkunskaper. Hennes familj är oförstående och har inte tid med henne, mamman tycker att hon får reda ut sitt liv själv för när hon var i samma ålder hade hon minsann två barn och var vuxen. Pojkvännen Filip verkar inte heller fatta hur allvarligt det är.


Jag vet allt det här : en internmedicinsk roman
http://www.adlibris.com/se/bok/jag-vet-allt-det-har-en-internmedicinsk-roman-9789175035987

2 comments:

violen said...

Läst och gillade verkligen. Så pass att jag vill att författaren snart kommer med en ny. Vet du om någon är på gång?

Ylva said...

Violen. Visst är den fantastisk! Jag har inte hört om det är något nytt på gång.