Tuesday, February 21, 2017

Den som stannar, den som går

Utläst 170219: Den som stannar, den som går av Elena Ferrante

Det här är tredje delen i Neapelserien på fyra böcker och den handlar om "Åren mitt i livet". Jag tyckte bäst om den första som handlade om barndomen för de två väninnorna Elena och Lila. Boken börjar med sju sidor presentation av alla personer och lite om vad som hänt tidigare. Det är svårt att hålla reda på alla människor, men det behöver man inte. Huvudsaken är ju vad som händer med Elena och Lila. Jag förstår mig mindre och mindre på vänskapen som mest består av avundsjuka, men det är fängslande att se hur det går för väninnorna och hur de påverkar varandra även under de långa perioder då de inte ses.

Elena har fått ett tryggt liv genom äktenskapet med Pietro Airota som är professor. Hon har fått en roman utgiven men känner sig ändå inte hemma i hans intellektuella familj. Lila arbetar på en charkuterifabrik med hårda arbetsvillkor och engagerar sig politiskt för att få till en förändring av de dåliga förhållandena på fabriken. De båda väninnorna är numera mödrar och kämpar på var sitt håll i 70-talets instabila Italien där kvinnorna börjar få det bättre, men där det fortfarande finns mycket att göra. Lila läser programmering på kvällarna och vill bort från korvfabriken och Elena vill skriva en ny bok men hinner inte när hon ska ha hand om barnen och hemmet. Hon kan inte glömma Nino som hon varit hemligt förälskad i hela sitt liv och blir riktigt skakad när han dyker upp på ett av hennes författaruppträdanden.

Den som stannar, den som går. Bok 3, Åren mitt i livet
http://www.adlibris.com/se/bok/den-som-stannar-den-som-gar-bok-3-aren-mitt-i-livet-9789113069760

1 comment:

Hanneles bokparadis said...

trean bättre än tvåan, en stark läsupplevelse! Väntar på fyran