Wednesday, October 26, 2016

Fyra berättelser om flykt

Utläst 161026: Fyra berättelser om flykt


I ett samarbete mellan novellförlaget Novellix och Hallpressen, som bland annat ger ut tidningen Smålänningen, har de här fyra novellerna kommit ut. Man kan köpa dem en och en för 25 kr eller alla fyra i en ask för 100 kr. Jag är vanligtvis inte särskilt förtjust i noveller, men just nu är jag inne i en novellperiod i samband med Lilla Augustpriset. De här fyra novellerna är alla starka och viktiga. Tyvärr är jag lite besviken på novellen av Zulmir Becevic´ för jag förstår den inte riktigt. Det är ett jag och ett du som jag inte vet vilka det är och det är mycket kursiv text som är svårläst. Annars är det mycket gripande texter som hjälper oss att förstå flyktingar och deras bakgrund.


Zulmir Becevic´är född 1982 i Bosnien-Hercegovina och kom med sin familj som flykting till Sverige som tioåring.


David Mohseni är född 1998 i Afghanistan. Som tioåring flydde han till Iran och som 14-åring kom han via Turkiet och Grekland till Sverige där hans bror redan bodde.


Marjaneh Bakhtiari är född 1980 i Teheran och bor i Malmö.


Aina Monahof föddes i Leningrad 1929. Hon flydde med familjen till Sverige över Östersjön 1945.


Presentask med fyra berättelser om flykt
http://www.adlibris.com/se/bok/presentask-med-fyra-berattelser-om-flykt-9789175891675

No comments: