Thursday, September 15, 2016

(M)ornitologen

Utläst 160915: (M)ornitologen av Johanna Thydell


Det här är en ny ungdomsbok av en författare som jag inte har hört något ifrån på länge. Jag har tyckt mycket om hennes tidigare tre romaner och den här är också bra! Kul koppling; en kompis till mig har undervisat Thydell på en skrivarkurs! Jag tyckte lite synd om Johanna när jag såg henne på bokmässan en gång och hon satt på samma scen som Peter Pohl som kändes väldigt nedvärderande mot henne. Nu har hon blivit äldre och mamma och har förhoppningsvis lite mera pondus bland etablerade författare. Hon skriver med humor även när det är sorgligt.


Moa är sjutton år och är nöjd med sin familj som består av pappa, Susanne och deras gemensamma son Lucas. Det som skaver lite är att Moas mamma Hedvig bara försvann när Moa var två år och ingen vet varför. Så en dag berättar pappa att Hedvig har ringt och frågat efter Moa och undrar om hon vill träffa henne. Det vill inte Moa men så pratar hon med sin bästa kompis Otto, vars mamma dött i cancer, och kommer på att hon kanske borde ge Hedvig en chans att förklara sig. Otto och Moa bestämmer att hon ska låtsas göra ett skolarbete om fåglar som ursäkt för att hälsa på mamman som bor mitt ute i skogen. Moa åker dit i fem dagar och iakttar mamman (som en mornitolog) samtidigt som hon säger att hon skådar fåglar. Det är svårt att komma nära mamman men båda försöker att prata ut till slut.


Mornitologen
http://www.adlibris.com/se/bok/mornitologen-9789150115062

No comments: