Friday, August 26, 2016

Du forsvinder

Utläst 160825: Du forsvinder av Christian Jungersen


Nu har jag läst en bok på danska igen och det gick bra förutom att jag tycker att 463 sidor är för mycket, även på svenska oftast. Den förra boken jag läste av Jungersen hade jag samma problem med ( http://ylvarosen.blogspot.se/search?q=jungersen ) så nu får han nog ingen mer chans hos mig. Men jag tycker att ämnet är intressant och kan känna igen mig själv i hur man kan förändras av en sjukdom. Huvudpersonen Frederik får en hjärntumör och hans fru Mia funderar på vad som egentligen är den verklige Frederik. Jag fick en depression för 14 år sedan och förstår faktiskt inte hur min man orkade stanna kvar.


Mia är lärare och gift med Frederik som är skolledare på en privatskola. När de är på semester på Mallorca med den sextonårige sonen Niklas börjar Frederik bete sig konstigt. Det visar sig att han har en hjärntumör som sakta förändrat hans personlighet. Det kommer fram att Frederik har lurat skolan på flera miljoner och en stor undersökning påbörjas. Kan man skylla bedrägeriet på sjukdomen? När började han förändras? Har han varit sjuk de senaste tre åren som varit de lyckligaste i äktenskapet?


Du forsvinder
http://www.adlibris.com/se/bok/du-forsvinder-9788702173086

No comments: