Tuesday, June 07, 2016

Det är jag som är Caroline

Utläst 160604: Det är jag som är Caroline av Peter Barlach

Jag gillar ungdomsböcker med kaxiga unga tjejer som Född fenomenal av Josephine Bornebusch, och det här är en sådan men skriven av en man, född -68. Det är verkligen kul och spännande att få följa Caroline som har alldeles egna idéer om vad hon ska göra med sitt liv. Det här är en ungdomsbok som är första delen i en trilogi, men i del två som redan har kommit har hon hunnit bli äldre och boken klassas som vuxenroman.

Caroline är så overkligt trött på sin mamma att hon genast nappar när mamman säger att hon ska flytta hemifrån. Inte för att hon har någonstans att ta vägen men hon vill bara bort. Hon kan inte bo hos sin alkoholiserade pappa för där kommer inte mamman heller att låta henne vara i fred. Kanske kan hon bo tillfälligt hos Niklas, som visserligen blev knäckt när hon gjorde slut? Hon får jobb i delikatessdisken i en fin affär och träffar Stephanie, en före detta modell och knarkare, som pluggar till sjuksköterska. De kommer nära varandra och Caroline öppnar sig om varför hon flyr.

Det är jag som är Caroline
http://www.adlibris.com/se/bok/det-ar-jag-som-ar-caroline-9789174616293

No comments: