Thursday, May 19, 2016

En enda tår

Utläst 160519: En enda tår av Angèle Lieby

Den här boken kanske jag inte skulle ha läst på eget initiativ men nu fick jag den i handen för att jag ska leda en cirkel med gymnasietjejer på omvårdnadsprogrammet som ska läsa den. Den är fascinerande och fruktansvärd emellanåt, med den otänkbara maktlösheten som drabbar Angèle när hon betraktas som komapatient fast hon är vid medvetande och kan höra läkaren som säger att det snart är dags att koppla bort respiratorn! Tyvärr är det inte länge sedan jag läste Kvinnan som stal mitt liv av Marian Keyes, som visserligen är fiktion men väldigt liknande, och I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv av Tom Malmquist så jag fick sjukhusöverdos nu. Men det ska bli intressant att se vad cirkeln säger om boken och som litteratur för omvårdnadsprogrammet passar den utmärkt.

Angèle får plötsligt en fruktansvärd huvudvärk och åker hem från jobbet. Hon åker till lasarettet men de hittar inget fel på henne och vill skicka hem henne. Som tur är vägrar hennes man och hon blir kvar och mår sämre och sämre. Sedan vaknar hon och kan inte andas, inte prata, inte röra sig. Hon hör sjukhuspersonalens samtal och förstår att de tror att hon är hjärndöd. Det som räddar hennes liv är när hennes dotter får se att det rinner en tår nedför hennes kind. Det här är Angèles egen berättelse om hur hon fick en extremt ovanlig sjukdom som på bara ett par dagar gjorde henne så sjuk att omgivningen betraktade henne som död - och hennes väg tillbaka till ett vanligt liv.

En enda tår
http://www.adlibris.com/se/bok/en-enda-tar-9789173873291

No comments: