Thursday, July 30, 2015

Bastarden från Istanbul

Utläst 150730: Bastarden från Istanbul av Elif Shafak

Jag kan inte komma på en enda turkisk bok jag läst tidigare, är ganska begränsad i vilka länder jag läser från. Den här tog jag med mig från ett bokbyte och den är jättebra! Shafak är Turkiets mest lästa kvinnliga författare och denna roman har översatts till över tjugo språk.

Zeliha som bor i Istanbul är nitton år och ogift. Hon går till en läkarmottagning för att göra abort men när hon vaknar upp efter narkosen har inte ingreppet gjorts för att hon har skrikit så mycket trots att hon varit nedsövd. Vi får möta hennes dotter Asya tjugo år senare, en stolt men vilsen ung kvinna. När hennes armenisk-amerikanska kusin kommer på besök från USA till Turkiet för att lära känna sin släkt är Asya till en början inte alls pigg på att dela rum med henne men snart kommer kusinerna varandra nära.

Bastarden från Istanbul
http://www.adlibris.com/se/bok/bastarden-fran-istanbul-9789186729059

3 comments:

Hanneles bokparadis said...

Intressant tips!

mimmimarie said...

Den står oläst i min hylla sedan ett par år. Kanske ska jag ändra på det.

Ylva said...

Hannele. Ja, jag tyckte att den var väldigt intressant och spännande!

Marie. Ja, det kan vara sådana här påminnelser som behövs. :-)