Tuesday, August 12, 2014

Saker min son behöver veta om världen

Utläst 140812: Saker min son behöver veta om världen av Fredrik Backman

Backman har skrivit En man som heter Ove, som jag gillar, och Min mormor hälsar och säger förlåt, som jag blev lite besviken på för att den var för pratig och innehöll för många populärkulturella referenser till bland annat Star wars som går förbi mig. Denna är också talspråkligt skriven men det fungerar oftast bra, åtminstone om man gillar hans blogg. Här är ett kul utdrag ur den:

"Jag matar min tio månader gamla dotter.
Jag vet inte om jag är bättre eller sämre än andra föräldrar på det. Jag minns däremot att när hon var runt sex månader så kastade min treårige son mat på henne i köket, varpå jag blev sjukt arg och skickade ut honom ur rummet. Sen gav jag henne lunch. Och sen kom min son tillbaka in i rummet, stirrade på hennes ansikte och kläder, stirrade anklagande på mig och vrålade ”Men DUrå!?”."
Den här boken har kapitel som "Vad du kommer att behöva veta om rörelseaktiverade toalettlampor", "Vad du kommer att behöva veta om Ikea" och "Vad du kommer att behöva veta om vad som hände med den sjungande plastgiraffen". Det är alltså ingen vanlig bok för småbarnsföräldrar utan som en krönikesamling om hur det är att ha barn och den är kul även om man inte har det. 
Saker min son behöver veta om världen

No comments: