Monday, July 28, 2014

Knud, den store

Utläst: 140726: Knud, den store av Hanne-Vibeke Holst

Den här boken är 575 sidor lång och jag har läst den på danska. Det kan jag rekommendera då språket är lätt att förstå. Det här är en fantastisk roman om Holsts pappa, som även han var författare och dessutom hade ett komplicerat och intressant liv. Jag förstår inte hur hon kan veta så mycket om sina föräldrar; man får veta de mest privata saker, saker som man oftast håller tyst om. Genom boken skriver hon om sig själv i tredje person utom på slutet där hon nämner sig själv i jagform och förklarar att hon alltid älskade sin pappa, även när han bröt med familjen. Jag har inte tyckt så mycket om det jag läst av henne tidigare men inför denna roman är jag full av beundran.

Knud föddes 1936 i ett religiöst och ganska fattigt hem i Vendsyssel. Föräldrarna arbetade hårt och var nöjda med sina liv, men Knud ville något mer. Han var inte skapt för att arbeta med händerna utan visste tidigt att han ville skriva och var en konstnärssjäl. Han lyckades och på 1960-talet var han en av Danmarks största diktare. Han gifte sig med polismästarens dotter Bu, bosatte sig i det lilla havssamhället Lökken och de fick tre döttrar. Men Knud hade inre demoner att slåss mot, var alkoholist och hade stora ekonomiska problem.

Knud, den Store

http://www.adlibris.com/se/bok/knud-den-store-9788702153958



No comments: