Monday, June 24, 2013

Det här är allt

Utläst 130623: Det här är allt av Aidan Chambers

Nu har jag äntligen läst ut den här boken som är 850 sidor tjock! Den är väldigt bra, men det är inte ofta jag orkar ge mig på sådana tegelstenar. Det är också lite märkligt att skriva en så tjock ungdomsbok, för ungdomar läser ofta helst böcker på ungefär 200 sidor. Dessutom har jag hört Chambers föreläsa och han säger att han själv läser sakta. Om han skriver sakta också måste denna tagit en evighet att plita ihop. Jag har gråtit en del och levt mig in i Cordelias värld i några veckor nu och beundrar Chambers, som är född 1934 och kan skriva så inkännande ur en tonårstjejs vinkel.

Cordelia är nitton år och väntar barn. Hon skriver en "kuddbok" efter japansk modell och berättar om tiden från när hon var femton fram till nu för att ge boken till sitt barn när hen blir sexton år. Cordelia är besatt av att skriva och vill bli poet, men än så länge är hon inte nöjd utan kallar sina dikter för kvalster. Hon blir vansinnigt förälskad i sin första pojkvän Will som delar hennes andra intresse; musiken. Han spelar oboe och hon piano och det är så hon lockar till sig honom. De börjar öva tillsammans. Will är besatt av träd, han verkligen älskar dem och försöker få Cordelia att förstå hur viktiga de är för honom.

Det här är allt : Cordelia Kenns kuddbok
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=912966537X

No comments: