Friday, January 04, 2013

Bergets döttrar

Utläst 130103: Bergets döttrar av Anna Jörgensdotter

Jag tyckte om Pappa Pralin av Jörgensdotter och hade höga förväntningar på denna eftersom jag brukar gilla släkthistorier. Till en början tyckte jag också att den var väldigt bra, men efter den första delen på hundra sidor hände något. Den person jag fäst mig mest vid försvann ur berättelsen. Boken börjar 1938 och dåtidens Sandviken känns äkta och det gör det i och för sig även i resten av boken, men del två om 1944 och del tre om 1958 berör mig inte alls på samma sätt. Boken är välskriven men 450 sidor är för långt.

Tre systrar och två bröder växer upp vid det stora berget. Karin och Sofia står varandra mycket nära och de  umgås mycket med ett par bröder som heter Max och Milton och det förväntas att det ska uppstå två par. Emilia, den tredje systern, cyklar mest omkring och verkar märkvärdig och säger att hon ska flytta bort. Brodern Edwin bygger stans första slalombacke och vågar flytta in i huset där fröken Malva brunnit inne. Otto heter det femte syskonet och han skaffar sig en tysk fru.

Bergets döttrar
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174290975

No comments: