Friday, June 15, 2012

Hopplös och hatad av alla

Utläst 120614: Hopplös och hatad av alla av Toby Young

Nu förstår jag varifrån Martina Haag fått sin titel Underbar och älskad av alla. Den här boken är mer känd under sin engelska titel How to lose friends and alienate people och jag blev glad när jag hittade den på svenska hos  http://bokad.wordpress.com/ som ville skänka den. Originalet är från 2001 men det är ingen nackdel för mig som känner till den tidens kändisar kanske mer än dagens. Det är verkligen vansinnigt roligt att läsa om hur Toby gjort bort sig inför så många superkändisar. Ibland blir jag irriterad över att han fått  guldchanser som han sumpat när det finns så många som skulle kunnat göra hans jobb bättre, men oftast tycker jag bara att det är roligt att läsa om alla fadäser. Det är ju ändå inte ett jobb jag skulle vilja ha; trots att jag är kändiskåt vill jag inte träffa celebriteterna på riktigt eftersom jag inte vet vad jag skulle säga till dem.

Toby var en ung lovande engelsk journalist som fick drömjobbet på amerikanska Vanity Fair. Det här är hans egen historia om hur han på två år gjorde sig helt omöjlig och retade upp kändisar, oftast utan att egentligen mena något illa. Den första dagen på jobbet anländer han i jeans eftersom han hört att det är avslappnad klädsel som gäller. Sedan råkar han hyra in en strippa på "take our daughters to work day" och det blir bara värre och värre...

No comments: